Thursday, July 12, 2012

Keredhaan

Dari kecil saya percaya, mendapat keredhaan guru juga penting dalam menuntut ilmu. Terus terang saya nyatakan, hari ini, saya tidak dapat lagi menyimpan kemarahan saya. Bayangkan, saya datang kelas, kelas masih kosong. Namun, keadaan itu masih ok lagi bagi saya memandangkan saya faham kelas sebelum kelas saya mereka terpaksa menapak menuruni bukit. Setelah menunggu lebih kurang 10 minit, mereka tiba, terus duduk dan berborak tanpa ada seorang pun menghiraukan saya di hadapan. Saya masih dapat menyimpan lagi kemarahan pada waktu itu. Saya menunggu, bila pula mereka akan habis berbicara. Ternyata hampa. 10 minit menunggu mereka masih berborak. Lantas, saya mengambil keputusan untuk mengajar tanpa suara. Satu persatu slide saya tukar. Lama-kelamaan mereka diam dan ada yang terpinga-pinga. Bila mereka mula membisu, saya pula bersuara. Saya tekankan, dua perkara iaitu sikap dan adab sopan mereka. Saya tidak akan begitu marah sekiranya ada yang datang mengatakan "maaf puan, lambat". Malangnya, saya tidak nampak kata-kata tersebut terpacul di mulut mereka. Saya tekankan juga, senior mereka jauh lebih baik. Menghormati yang tua dan yang penting mereka menghormati guru mereka. Ingat...keredhaan guru merupakan salah satu kunci kejayaan di dalam hidup kita. Jika guru redha, kita belajar jadi senang, jawab soalan peperiksaan senang dan yang paling penting ilmu mudah masuk dan sentiasa faham apa yang di ajar. Namun, sebaliknya berlaku jika guru tidak redha....wallahualam

No comments:

Post a Comment

ShareThis